Zadajte hľadaný výraz

Ceny komodít Z domova

Obchod si z „mliečneho koláča“ v roku 2014 ukrojil viac

Obchod si z „mliečneho koláča“ v roku 2014 ukrojil viac
insert_photo3 x SZPM z údajov RADELA a Štatistického úradu SR

Analýza Slovenského zväzu prvovýrobcov mlieka odhalila, že v roku 2014 dosiahla obchodná marža pri 1,5 %-nom trvanlivom mlieku v priemere až 22,1 centa na kilogram mlieka. Oproti roku 2013 sa teda marža obchodu zvýšila až o 20%!

No a ako to teda vyzeralo minulý rok s cenami v reťazci mlieka? Z veľkého sortimentu mlieka a mliečnych výrobkov vyberáme 1,5 %-né mlieko, ktorého sa predáva najviac. Spotrebiteľ si ho minulý rok mohol v obchodoch kúpiť v priemere za 78,5 centa. Z tejto ceny sa štátu odviedla DPH vo výške 13,1 centa. Zo zvyšných 65,5 centa sa ušlo prvovýrobcovi mlieka 33,8 centa, spracovateľovi mlieka 9,5 centa a obchodníkovi spomínaných 22,1 centa.

Ak tieto ceny porovnáme s rokom 2013, vidíme, že spotrebiteľ si vtedy kupoval 1,5 %-né trvanlivé mlieko o 2,5 centa lacnejšie. Prvovýrobca vtedy dostal o 1,2 centa menej, spracovateľ dostal o 2,7 centa viac a obchodu stačilo až o 3,7 centa menej.

No a celkom na záver, pozrime sa, ako si „mliečny koláč“ podelili účastníci trhu v posledných dvoch rokoch. Prvovýrobcom sa aj minulý rok aj v roku 2013 ušlo  rovnako – 43%. Spracovateľom sa v roku 2013 ušlo 16%, ale minulý rok už len 12%. Obchodníkom vystalo z „mliečneho koláča“ v roku 2013 24% a minulý rok si z neho ukrojili až 28%.

No a štát si prišiel na svoje obidva roky rovnako. Pri nezmenenej 20 %-nej sadzbe DPH bol jej podiel na pultovej cene 1,5 %-ného trvanlivého mlieka  17% .

Autor článku: Margita Štefániková - výkonná riaditeľka Slovenského zväzu prvovýrobcov mlieka
Zdroj obrázku: 3 x SZPM z údajov RADELA a Štatistického úradu SR

0 0 hlasov
Hodnotenie článku
Odoberať komentáre k tomuto článku
Upozorniť ma
guest
1 Komentár
Najlepšie hodnotené
Najnovšie Najstaršie
Inline Feedbacks
View all comments
jano
jano
24. február 2015 13:58

Je to zaujímavý graf. Len od prvovýrobcu odchádza mlieko so smotanou ktorá vytvára tiež nejakú hodnotu. Podľa mňa také skreslené informácie sú nefér. Prvovýrobca nedostane s ďalších produktov ako je maslo, smotanový jogurt a mnoho iných produktov ani cent. A práve v nich je vyššia pridaná hodnota.