Zadajte hľadaný výraz

Potravinárstvo Z domova

Na pultoch je historicky najmenej domácich potravín

 Na pultoch je historicky najmenej domácich potravín
insert_photoarchív poľnoinfo.sk

Na pultoch obchodných reťazcov na Slovensku je historicky najmenej domácich potravín. Ich podiel predstavuje 39 %. Zastúpenie slovenských potravín v predajniach tak v porovnaní s minulým rokom kleslo o 1 percentuálny bod.

Vyplýva to z prieskumu agentúry GfK Slovakia, ktorý uskutočnila pre Potravinársku komoru Slovenska (PKS). Prieskum sa robil v období od 1. marca do 23. marca tohto roku v 360 predajniach v siedmich reťazcoch po celom Slovensku. Agentúra pritom tento prieskum robí už od roku 2011.

Potravinári tak upozorňujú, že za šesť rokov sa podiel domácich potravín znížil z 50 % na súčasných 39 %. Čiže takmer o štvrtinu.

„Ani jeden rok nebol taký, kedy by sa tento podiel zastabilizoval a už vôbec nie, čo i len trochu narástol,“ konštatoval prezident PKS Daniel Poturnay.

Čo sa týka jednotlivých kategórií potravín, najväčšie zastúpenie domácich výrobkov na pultoch má mlieko, a to 56 %. Za ním nasledujú vody a minerálky s 55-% podielom, víno s 52-% podielom a rovnaký 51-% podiel majú pivo, liehoviny a destiláty.

Naopak, na pultoch predajní možno nájsť najmenší podiel domácich výrobkov, len 12-% v kategóriách oleje a nečokoládové cukrovinky. S 15-% podielom nasledujú konzervované produkty a čokoládové cukrovinky s podielom 21 %.

V prípade jednotlivých reťazcov, najväčší podiel domácich výrobkov na pultoch má COOP Jednota, a to 60 %. Nasleduje CBA s 54-% podielom a Tesco so 43-% podielom. Naopak, najmenšie zastúpenie domácich výrobkov na pultoch má reťazec Lidl, a to 16 % a nasleduje ho Kaufland s 35-% podielom. Pritom práve tieto dva reťazce patria podľa PKS medzi najaktívnejšie v promovaní svojho vzťahu k Slovensku.

PKS je tak presvedčená, že tento trend poklesu podielu domácich výrobkov na pultoch obchodných reťazcov je potrebné zastaviť. Komora by uvítala, ak by sa súčasné vedenie rezortu pôdohospodárstva aktívnejšie zapojilo do podpory domácich potravinárov. Bez takejto podpory sa totiž podľa PKS domáce produkty len ťažko dokážu presadiť.

„Myslíme si, že dozrel čas na reštart vládnej politiky vo vzťahu k podpore domáceho potravinárskeho priemyslu a je ho potrebné založiť predovšetkým na kľúčových hráčoch v jednotlivých odvetviach potravinárskeho priemyslu,“ opísal Poturnay.

Autor článku: TASR
Zdroj obrázku: archív poľnoinfo.sk

0 0 hlasov
Hodnotenie článku
Odoberať komentáre k tomuto článku
Upozorniť ma
guest
6 Komentárov
Najlepšie hodnotené
Najnovšie Najstaršie
Inline Feedbacks
View all comments
Anonym
Anonym
3. máj 2016 14:55

Toto je zrkadlo ľudí ktorý sedeli doteraz vo Vláde SR na kresle ministra pôdohospodárstva za celé obdobie. Ten posledný by mal ísť na reparát z matematiky.Lebo jeho informácie o 60% -tách a viac boli aj pre slabozrakých čudné.

spotrebitel
spotrebitel
3. máj 2016 19:43

aka je metodika na vypocet podielu slovenskych potravin ?
Priklad: Na pulte je jeden slovensky jogurt a jeden cesky.Realne sa preda 1 kelimok slovenskeho jogurtu a 9 kelimkov ceskeho. Podiel slovenskych potravin 10% alebo 50% ?

x
x
4. máj 2016 9:19

no spotrebitel ako to ty rátaš!Veď ty té ceské kelimky kupuješ!!! cesi kupujů zasa tie nemecké !!

jm
jm
4. máj 2016 10:41

Slovák kupuje tie lacné,či sú české,poľské ,nemecké alebo aj slovenské to je jedno odkiaľ sú hlavne aby boli lacné. Čo ho vedie k tomu? Asi jeho kešeňa čo ty nato x.

top farmar
top farmar
4. máj 2016 18:44

Nie je problém, tie regále nemajú budúcnosť a tie haly sa dajú prerobiť na športové účely. Tie čo zostanú budú obsluhovať nízkopríjmovú skupinu, a čo tam koho do toho koľko % tam čo bude tvoriť 🙂 Aj tak je to len akýsi recyklátor.

agrarník zHN
agrarník zHN
5. máj 2016 12:03

Keď politickí agrárnici z Dobrovičovej to nevedia robiť tak nech sa vrátia na svoje pozície lokajov na Súmračnú alebo nech sa idú opýtať Orbána ako sa to robí. Škodia Slovensku viac ako mráz na ovocí sedliaka