VÚB
VÚB

Biosvet upriamil oči na výstavu, kde konečne nechýbame

Ekologické poľnohospodárstvo nie je módnou vlnou, ktorá sa privalila v rýchlosti okamihu a neskôr opadla. Bioprodukty si našli svojich zákazníkov a záujem o ne už 20 rokov bez prestávky rastie. V Nemecku dosahuje ročný obrat s potravinami z ekologického hospodárenia 9,5 miliardy eur, čo je o miliardu viac, ako pred rokom. Šancu presadiť sa na najväčšom európskom trhu cítia aj slovenskí potravinári.

Biosvet upriamil oči na výstavu, kde konečne nechýbame

"Pred rokom sme našu účasť na najväčšej výstave zameranej na biopotraviny Biofach v Norimbergu museli vyriešiť spôsobom, že sme si štyria slovenskí výrobcovia objednali výstavbu expozície a takto reprezentovali našu krajinu," hovorí Juraj Nagy, riaditeľ Školského hospodárstva Búšlak, ktoré od roku 2006 úspešne vyrába slnečnicový olej. 

Tento spôsob prezentácie je pre potravinárov nákladný a výdavky na jedného vystavovateľa bežne dosiahnu 20-tisíc eur. Našich spracovateľov mrzelo, že štátom podporované národné expozície si zriaďujú aj ekonomicky slabšie krajiny a tým napomáhajú exportu. Slovenský agrorezort sa pritom najmä v posledných rokoch z medzinárodných podujatí úplne vytratil.

Zmena nastala až v tomto roku, keď štát po takmer 10-tich rokoch obnovil účasť na viacerých výstavách vo svete, medzi nimi, aj na Biofachu v nemeckom Norimbergu. Propagáciu v slovenskom stánku využilo šesť potravinárskych spoločností, ktoré sa prezentovali dojčenskou výživou, slnečnicovým olejom, slanými snackmi, produktami z rakytníka, tyčinkami, alebo vínom.

Expozície na výstave Biofach oslovujú najmä biznis klientelu. Svedčí o tom aj cena vstupného, ktorá je 42 eur, čo je aj na nemecké pomery viac, ako je ochotný bežný obyvateľ Norimbergu zaplatiť. Veď vstupné na spoločenskú výstavu Grüne Woche v Berlíne, prevoňanú kuchyňou celého sveta, je pätnásť eur a v ponuke sú aj rôzne zvýhodnené vstupy.

Napriek tomu, Biofach o návštevníkov núdzu nemá. Očakáva sa, že od stredy (14. februára), keď otvoril svoje brány, do dnes (17. februára), navštívi 50 tisíc obchodníkov, potravinárov a poľnohospodárov vyše 3200 vystavovateľov z 93 štátov sveta.

"Okrem Biofachu sa zúčastňujeme aj na iných zahraničných výstavách. Pravidelne chodíme na odbornú výstavu ANUGA v Kolíne nad Rýnom, SIAL v Paríži, alebo PLMA v Amsterdame. Vítame, že sa ministerstvo začalo konečne o nás zaujímať a podarilo sa nám vystavovať pod národným stánkom. Každý rok sme pritom túto požiadavku na agrosektor mali. Slovenské firmy na Biofachu boli aj v minulých rokoch, ale často boli roztrúsené po celom výstavisku,“ hovorí Ľubica Kucserová, obchodná riaditeľka Novofructu, spracovateľa ovocia a zeleniny z Nových Zámkov.

Samostatné komerčné vystavovanie prináša okrem zvýšených nákladov na účasť aj ďalší problém. Vystavovanie v národnom stánku znamená pre zahraničných partnerov určitý punc dôveryhodnosti, ktorú naši spracovatelia získavajú. Priamo v priestoroch národného stánku sa o tom rozhovoril aj producent biovína Róbert Kušický, ktorý vystavoval na Biofachu prvý raz vlani. Vtedy, ako sme už spomínali, si štyria slovenskí spracovatelia vytvorili stánok bez podpory z ministerstva. V expozícii ich, podľa slov Róberta Kušického, navštívili zástupcovia japonskej delegácie, ktorí ale odišli zo stánku len preto, že najskôr chceli hovoriť so zamestnancami rezortného ministerstva.

Jedným z návštevníkov, ktorého sme na podujatí stretli, síce priamo nevystavoval, bol aj producent mlieka a spracovateľ z pod Vysokých Tatier. Zaujali ho českí chovatelia hovädzieho dobytka a výrobcovia syrov z Javorníkov, ktorých pohorie tvorí hranice v minulosti spoločného štátu. Hovorili spolu o možnej spolupráci a zdieľaní obchodnej siete pri distribúcii slovenských syrov v Českej republike a českých na Slovensku.

Zástupca českého výrobcu sa pri rozhovore so slovenským kolegom pousmial a hovorí "Vy české syry nepotrebujete. Máte svoje a výborné. V Českej republike majú vynikajúce meno."

Toto tvrdenie v zápätí doložil historkou, že ak idú jeho známi na Slovensko, väčšinou ako darčeky od nás vozia syry lokálnych výrobcov. Slováci vraj nič také pri cestách z Českej republiky nerobia, lebo "dobré české pivo" kúpite v obchode tak v Čechách, alebo na Slovensku.

Aktuálne vedenie ministerstva má podľa Milana Lapšanského, šéfa potravinárov, za cieľ vytvárať dobré meno slovenským výrobcom aj na vzdialenejších trhoch. V tomto roku ešte organizujú pre našich potravinárov národný stánok na najväčšej potravinárskej výstave Blízkeho východu - Gulfood v Dubaji a na výstave PLMA v Amsterdame.

A kedy je slovenský spracovateľ s výstavou spokojný? Podľa obchodnej riaditeľky Novofructu vtedy, „ak sa podarí počas výstavy získať približne 50 obchodných kontaktov, na základe ktorých pokračuje komunikácia a mala by vyústiť do obchodov. Ak sú dva – tri obchody z jednej výstavy, považujeme ju u nás vo firme za úspešnú.“

Zdieľaj článok na Facebook
↑ Na začiatok

Odber nových článkov na email

Ak máte záujem prihlásiť sa k odberu článkov z portálu poľnoinfo.sk, stačí nižšie vložiť svoju emailovú adresu a kliknúť na tlačidlo "Mám záujem o odber noviniek". Následne vám bude poslaný autorizačný email.

Zasielanie noviniek z poľnohospodárstva je možné kedykoľvek zrušiť a služba je a vždy bude bezplatná.

↑ Na začiatok

Ceny komodít na svetových burzách

Pšenica €/tona Trend
MATIF Paríž 201,75
CBoT Chicago 163,03
KBB Bratislava 182,42
Kukurica €/tona Trend
MATIF Paríž 177,00
CBoT Chicago 119,61
KBB Bratislava 154,17
Repka €/tona Trend
MATIF Paríž 362,50

História zaznamenaná fotoobjektívom

Poľnohospodárske podielnicke družstvo Rača začalo od 28.júna 1999 so zberom čiernych, červených a bielych ríbezlí takmer na 34 hektároch rozlohy. Jarné mrazy v období kvitnutia ríbezlí poškodili 80% úrody. Na snímke František Benkovič (vľavo) a Benjamin Čík (vpravo) vykladajú ríbezle z kombajna na vlečku. Foto: TASR - Pavel Neubauer, 29.júna 1999 Autor: dobový text a foto TASR

Aktuálna predpoveď počasia

iMeteo.sk

Predpoveď počasia cez model ALADIN na SHMÚ